- Nieuws
- De cliëntenraad: de stem van de bewoners
De cliëntenraad: de stem van de bewoners
De cliëntenraad: de stem van de bewoners
De cliëntenraad ouderenzorg speelt een belangrijke rol in het opkomen voor de belangen van bewoners van de woonzorglocaties van Saxenburgh. Jan Woelders, bewoner van Oldenhaghen en lid van de cliëntenraad Ommen en Marja Heerdink, voorzitter van deze raad, zetten zich met hart en ziel in om de stem van de cliënt te laten horen.
Knelpunten signaleren
Vaak weten mensen niet altijd precies wat een cliëntenraad doet. De cliëntenraad komt op voor de belangen van alle bewoners en cliënten van de woonzorglocaties. "We hebben ons inmiddels wel wat bekender gemaakt, en dat wordt steeds beter," vertelt Jan. Eens in de maand houdt de cliëntenraad een vergadering om te bespreken wat er speelt binnen de 3 zorglocaties in Ommen: Oldenhaghen, Nijenhaghen en ‘t Vlierhuis. De raad heeft goed contact met de bewoners en werkt fijn samen met het bestuur en management van Saxenburgh.
Jan is een vertrouwd gezicht binnen Oldenhaghen, waar bewoners met hun zorgen en wensen bij hem aankloppen. "Als meerdere bewoners last hebben van een probleem, neem ik dat mee in de vergaderingen.” Jan signaleert knelpunten en zet zich in waar dat nodig is. "We kunnen niet alles oplossen, maar het is waardevol dat bewoners zich gehoord voelen."
Mooie successen
Een van de successen van afgelopen jaar waar de cliëntenraad zich voor heeft ingezet, is de uitbreiding van het beweegpad bij Nijenhaghen, dichtbij Kindplein West. Dit maakt deel uit van het project ‘Samen Fitter!’, dat jong en oud in beweging brengt. "Voor bewoners is het belangrijk dat ze kunnen bewegen. Hoe mooi is het dan als jong en oud met elkaar optrekt?" vertelt Marja. Daarom heeft de cliëntenraad contact gelegd met scholen in de buurt, om samen beweegmomenten te organiseren.
Een diverse raad
De cliëntenraad van Ommen bestaat uit zeven leden en is verdeeld in drie taakgroepen: Zorg en voeding, Beleid en kwaliteit, en Vastgoed, bouw, bedrijfsvoering en financiën. Leden sluiten zich aan bij de groep die past bij hun interesse en expertise. Zo richt de taakgroep Zorg en voeding zich bijvoorbeeld op de kwaliteit van maaltijden en de dagbesteding.
Marja benadrukt het belang van Jans aanwezigheid in de raad: "Als enige bewoner in de cliëntenraad helpt Jan ons de andere bewoners beter te begrijpen. We denken mee voor de bewoners en proberen altijd met de pet op van de bewoner naar situaties te kijken. Het is belangrijk om vanuit hun perspectief te denken, want we doen het tenslotte voor hen."
Oog voor zowel bewoners als zorgverleners
"We luisteren niet alleen naar de bewoners, maar ook naar de zorgverleners. Zij spelen een grote rol in het welzijn van de bewoners en hebben hun eigen ervaringen en inzichten," vertelt Marja. Jan vult aan; "Een zorghart is een goed hart. Zorgverleners kiezen bewust voor dit beroep en willen goede zorg verlenen. Daarom signaleren we ook of de zorgverleners zich prettig voelen op de werkvloer. Als zij hun werk goed kunnen doen, dan hebben bewoners het ook goed”.
Een dankbare taak
Voor Jan en Marja is hun rol binnen de cliëntenraad een manier om bij te dragen aan het welzijn van anderen. "Het leven houdt niet op in het verzorgingstehuis. Ik vind het fijn dat ik op deze manier een bijdrage kan leveren en iets kan betekenen voor een ander” vertelt Jan.
Dankzij de inzet van de cliëntenraad worden in goede samenwerking met Saxenburgh de wensen en zorgen van bewoners en zorgverleners gehoord en vertaald naar concrete verbeteringen. Het werk draagt bij aan een prettige leefomgeving waarin iedereen zich gehoord voelt.