Naar hoofdinhoud

Intensive Care (IC) organiseert lotgenotenmiddag COVID-patiënten

  • 7 december 2023

Intensive Care (IC) organiseert lotgenotenmiddag COVID-patiënten

Dinsdag 28 november werd een lotgenotenmiddag georganiseerd voor mensen die de afgelopen jaren op de IC hebben gelegen met corona. Ook hun naasten waren uitgenodigd. Anja Drenthen, IC-verpleegkundige: “Er zijn COVID-patiënten die hier weken tot maanden op de IC hebben gelegen. Vaak herinneren zij zich nog weinig van deze ingrijpende periode. Tijdens deze middag konden ex-patiënten en hun naasten met elkaar in gesprek over hun ervaringen. Daarnaast werd er meer vertelt door de zorgverleners over IC-opnames en de periode daarna.”

Nazorg na IC-opname
Al meerdere jaren is er binnen de IC van het Saxenburgh Medisch Centrum een werkgroep nazorg actief. Anja Drenthen: “Alle patiënten die langer dan drie dagen op de IC hebben gelegen, blijven in beeld bij ons. Tijdens het verplaatsen naar een andere afdeling maar ook na een ziekenhuisperiode. Twee maanden na een IC-opname zoeken wij contact met ex-patiënten. Vaak willen patiënten een paar maanden na opname nog een keer komen praten of een IC-kamer bekijken. Een periode op de IC doorbrengen en het overleven van een kritieke ziekte kunnen lichamelijke, mentale en cognitieve problemen veroorzaken. Dat wordt ook wel het Post Intensive Care Syndroom (PICS) genoemd. Het is belangrijk om hier aandacht voor te hebben.”

Terugkommiddag COVID-patiënten
Naast IC-verpleegkundigen Anja Drenthen en Geja van Lutterveld, waren intensivisten Dharmanand Ramnarain en Arthur de Meyer en fysiotherapeut Ruben Peltjes aanwezig bij de terugkommiddag. Geja: “Het was een bijzonder waardevolle middag, waar veel nieuwe contacten zijn ontstaan. Uit de verschillende verhalen bleek ook dat mensen soms nog worstelen met hun emoties en terugdenken aan de periode van hun opname en ziek zijn. Ex-patiënten en partners konden ervaringen delen met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Een belangrijke middag die we zeker weer willen gaan organiseren.”